• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item

Political communication, elections, and democracy: the campaigns of Donald Trump and Jair Bolsonaro

Comunicación política, elecciones y democracia: las campañas de Donald Trump y Jair Bolsonaro

Author
Ituassu, Arthur

Capone, Letícia

Firmino, Leonardo Magalhães

Mannheimer, Vivian

Murta, Felipe

Full text
http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/1947
10.4067/S0718-48672019000200011
Abstract
This article aims to discuss possible impacts of digital political communication on Brazilian democracy, and democracy in general, considering the 2016 presidential elections in the United States and 2018, in Brazil. We propose a discussion within the frameworks of "Americanization", "modernization", "post-modernization" and "hypermediatization" of the campaigns, and in relation to John Dewey's idea of "the eclipse of the public" (1927). In this sense, we make a brief contextualization of both elections focusing especially on the successful campaigns of both Donald Trump in the United States and Jair Bolsonaro in Brazil. Both campaigns were analyzed as historical case studies, and more than 300 documents, including articles, news stories, reports and interviews, among other sources were read and analyzed by three distinct researchers. A content analysis was developed by using the notion of "computational propaganda" as a reference, looking for practices that use data, algorithms, and automation to deliberately manage and disseminate information (and disinformation) in the digital media. Following both contexts and discussions, we suggest: 1) a larger notion of "hypermediatization" as a framework for understanding digital political communication practices in electoral contexts, what we have called "expanded hypermediatization"; and 2) John Dewey's idea of "the eclipse of the public" to evaluate potential problems to the public sphere raised by the fragmentation of the public into multiple mini-publics. In the end, we hope to contribute to the debates about how digital media may affect not only campaigns and elections, but also politics and democracy.
 
Este artículo tiene como objetivo reflexionar acerca de los posibles impactos de prácticas de comunicación política digital en el ambiente electoral sobre la democracia brasileña y las democracias en general, a partir de las elecciones presidenciales en Estados Unidos (2016) y Brasil (2018). Nuestro propósito es desarrollar una discusión en el marco de la "americanización", "modernización", "posmodernización" e "hipermediatización" de las campañas, así como a través de la idea de "eclipse del público" de John Dewey (1927). En perspectiva comparada, realizaremos una breve contextualización de las dos elecciones, con un enfoque especial en las plataformas de Donald Trump, en los Estados Unidos y de Jair Bolsonaro, en Brasil. Las mismas serán estudiadas con base en una metodología de estudio de caso en perspectiva histórica, mediante la cual tres investigadores analizaron más de 300 documentos, incluyendo artículos, reportajes, informes, entrevistas, etc. El análisis del contenido fue realizado a partir de la idea de "propaganda computacional", como una práctica comunicacional que utiliza datos, algoritmos y automatización para administrar y diseminar información (y desinformación) en los medios digitales. A partir de las contextualizaciones y discusiones propuestas, sugerimos: 1) una noción más amplia de "hipermediatización" como paradigma de entendimiento de los procesos de comunicación política en los contextos electorales, lo que llamamos de "hipermediatización extendida"; y 2) la idea de "eclipse del público", de John Dewey, para evaluar los problemas potenciales generados en la esfera pública por la fragmentación del público en varios minipúblicos. Con lo expuesto anteriormente, esperamos contribuir para los debates sobre cómo las tecnologías digitales de la comunicación pueden afectar, no solamente a las campañas, sino también a la política y a la democracia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB