• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Culture and Cognition. Educational Perspectives

Cultura y cognición. Perspectivas educacionales

Author
Lennon, Oscar; Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad de Paris. Actualmente, Profesor Investigador de Socio antropología en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/12
10.7764/PEL.15.2.1994.
Abstract
The main findings of experimental and etnographic research about the relationship between culture and cognition are examined, considering the repeatedly proved effects of cultural or sociocultural differences of school learning. Three issues are highlighted: the cultural variance of contents and aptitudes, their relation with specific contexts of intellectual functioning, and the conclusive influence of situational factors on individual performance. Besides, the most important issues related to the nature of cognition’s cultural variance are presented. Finally, suggestions to develop teaching practices adapted to students’ sociocultural characteristics based on these elements are prescribed.
 
Considerando los efectos reiteradamente comprobados de las diferencias culturales o socioculturales en las adquisiciones escolares, se examinan las conclusiones centrales de la investigación etnográfica y experimental acerca de las relaciones entre cultura y cognición.  En particular se destacan tres puntos: la variación cultural de los contenidos y aptitudes, la relación de estos con los contextos específicos del funcionamiento intelectual, la influencia decisiva de los factores situacionales en el desempeño de los individuos. Se recogen, además, las conclusiones más importantes respecto a la naturaleza de las variaciones culturales de la cognición.  A partir de estos elementos se formulan algunas sugerencias para la construcción de prácticas de enseñanza adaptadas a las características socioculturales de los alumnos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB