Show simple item record

Cultura y cognición. Perspectivas educacionales

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorLennon, Oscar; Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad de Paris. Actualmente, Profesor Investigador de Socio antropología en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:24Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:24Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/12
dc.identifier10.7764/PEL.15.2.1994.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132530
dc.descriptionThe main findings of experimental and etnographic research about the relationship between culture and cognition are examined, considering the repeatedly proved effects of cultural or sociocultural differences of school learning. Three issues are highlighted: the cultural variance of contents and aptitudes, their relation with specific contexts of intellectual functioning, and the conclusive influence of situational factors on individual performance. Besides, the most important issues related to the nature of cognition’s cultural variance are presented. Finally, suggestions to develop teaching practices adapted to students’ sociocultural characteristics based on these elements are prescribed.en-US
dc.descriptionConsiderando los efectos reiteradamente comprobados de las diferencias culturales o socioculturales en las adquisiciones escolares, se examinan las conclusiones centrales de la investigación etnográfica y experimental acerca de las relaciones entre cultura y cognición.  En particular se destacan tres puntos: la variación cultural de los contenidos y aptitudes, la relación de estos con los contextos específicos del funcionamiento intelectual, la influencia decisiva de los factores situacionales en el desempeño de los individuos. Se recogen, además, las conclusiones más importantes respecto a la naturaleza de las variaciones culturales de la cognición.  A partir de estos elementos se formulan algunas sugerencias para la construcción de prácticas de enseñanza adaptadas a las características socioculturales de los alumnos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 15, No 2 (1994): Enfoques congnitivos; 43-61en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 15, No 2 (1994): Enfoques congnitivos; 43-61es-ES
dc.titleCulture and Cognition. Educational Perspectivesen-US
dc.titleCultura y cognición. Perspectivas educacionaleses-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record