• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Cognitive Approaches for University Education

Enfoques cognitivos en la educación superior

Author
Letelier, Mario; Ingeniero Civil Mecánico y Ph. D. Director del Centro de Investigación en Creatividad y Educación Superior de la Universidad de Santiago de Chile. Preside la Sociedad Chilena de Educación en Ingeniería. Investigador en las áreas de Educación Superior, Creatividad y Bioingeniería.

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/17
10.7764/PEL.15.2.1994.
Abstract
Some important contributions of Cognitive Science to High Education are pointed out in this paper. It is proposed that the socioeconomic impact on the demands for professional competences and the barriers within universities, set limits to their capacity for adaptation and innovation. The scope and potentials of Cognitive Science in the context of University Education are highlighted. Eight resources from Cognitive Sciences are taken as basic reference elements and related to University contents teaching; they are: information processing, problem solving, expert reasoning, models of thought, creative strategies, image management, inferences, and perception.
 
En este artículo se destacan algunos aportes importantes que la Ciencia Cognitiva está haciendo a la Educación Superior.  Se hace notar el impacto que el desarrollo socio-económico tiene en las demandas de competencias profesionales y las barreras que, al interior de las universidades limitan su capacidad de adaptación e innovación.  Los alcances y potencialidades de la Ciencia Cognitiva en el marco de la educación universitaria son puestos en relieve.  El análisis utiliza como elementos básicos de referencia ocho recursos de la Ciencia Cognitiva, a saber: procesamiento de la información, solución de problemas, razonamiento experto, modelos de pensamiento, estrategias creativas, manejo de imágenes, inferencias y percepción, los cuales son relacionados con la docencia disciplinaria universitaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB