Equity and Diversity in Selective Universities: Experiences of Students Admitted to Health Majors via Equity Programs
Equidad y diversidad en universidades selectivas: la experiencia de estudiantes con ingresos especiales en las carreras de la salud
Author
Sobrero, Viviana; FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE CHILE
Lara-Quinteros, Rodrigo; FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE CHILE
Méndez, Paola; FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE CHILE
Suazo, Bárbara; FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE CHILE
Abstract
Equity and inclusion policies in higher education have emerged as initiatives to rectify the inequalities that have persisted in Chilean society over past decades. This article presents the results of an exploratory study to investigate the experiences of integration to university life of students who were admitted for the 2013 academic year to the University of Chile School of Medicine via the System of Prioritized Admission for Educational Equity (SIPEE by its Spanish acronym). The data collection technique used was the focus group. The analysis revealed some tensions within the academic and social inclusion processes for these students during their first year of university life, suggesting that broadening access to historically exclusive sectors of higher education does not in itself guarantee equity within the system. Diversity policies seek to counteract inequality; however, the institutional focus that predominates the approach and implementation of these policies can generate new types of exclusion. Keywords: equity, diversity, educational inclusiveness, higher educationhttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.51.2.2014.24 Las políticas actuales de equidad e inclusión en educación superior surgen como una iniciativa que busca contrarrestar la desigualdad que se ha profundizado en las últimas décadas en la sociedad chilena. Este artículo presenta los resultados de un estudio exploratorio cuyo objetivo es indagar la experiencia de integración a la vida universitaria de los y las estudiantes que ingresaron en el año 2013 a la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile, a través del Sistema de Ingreso Prioritario con Equidad Educativa (SIPEE). La técnica de recolección de la información utilizada fue el grupo focal. El análisis revela algunas tensiones presentes en los procesos de inclusión académica y social de estos estudiantes durante el primer año de vida universitaria, a partir de lo cual se evidencia que la ampliación del acceso a sectores históricamente excluidos de la educación superior no garantiza por sí misma una mayor equidad en el sistema. Si bien estas políticas buscan contrarrestar la desigualdad, los enfoques institucionales que predominan en el abordaje e implementación de dichas políticas podrían estar generando nuevos tipos de exclusión. Palabras clave: equidad, diversidad, inclusión educativa, educación superior http://dx.doi.org/10.7764/PEL.51.2.2014.11
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
UNDERGRADUATE STUDENT’S PERCEPTION OF CLINICAL SIMULATION WORKSHOPS: ASSESSMENT OF AN INSTRUMENT
Villagrán, Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tejos, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Chahuán, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uslar, Thomas; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Varas, Julián; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Achurra, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Leiva, Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Nazar, Claudio; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sirhan, Marisol; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uribe, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ruz, Cristian; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Villafranca, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Romina; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Fuentes-López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Corvetto, Marcia; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 6 (2018): JUNIO 2018 -
LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT
Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018 -
CORRELATES OF PHYSICAL INACTIVITY. FINDINGS FROM THE CHILEAN NATIONAL HEALTH SURVEY 2009-2010
Díaz, Ximena; Grupo de Investigación Calidad de Vida, Universidad del Biobío, Chillán, Chile.; Garrido, Alexis; Departamento de Educación Física, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.; Martínez, María Adela; Instituto de Farmacia, Facultad de Ciencias, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Leiva, Ana María; 4. Instituto de Anatomía, Histología y Patología, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Álvarez, Cristian; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Ramírez-Campillo, Rodrigo; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Cristi-Montero, Carlos; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Rodríguez, Fernando; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Salas-Bravo, Carlos; Departamento de Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.; Durán, Eliana; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Labraña, Ana María; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Valdivia-Moral, Pedro; Universidad de Granada (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Zagalaz, María Luisa; Universidad de Jaén (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Aguilar-Farías, Nicolás; Departamento de Educación Física, Deporte y Recreación, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.; Celis-Morales, Carlos A; BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Science, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom, G2 8AT.. Revista Médica de Chile; Vol. 145, núm. 10 (2017): OCTUBRE 2017