Cultural Principles of the Social Demand for Education. A Structural Analysis
Principios culturales de la demanda social por educación. Un análisis estructural
Author
Martinic, Sergio; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Cultural principles which underlie opinions and demands to education, pertaining to the common sense of most Chilean families are described in this paper. A model for organizing and combining representations about education which we have called “promotional” is proposed starting from a structural method of symbolic logic analysis. This calls upon the importante of education for the attainment of a positive identity and social recognition of the individual. It is concluded that the demand for education accounts for a deep demand for social integration. En este artículo se describen los principios culturales que subyacen en opiniones y demandas a la educación propias del sentido común de la mayor parte de las familias de nuestro país. A partir del método estructural de análisis de lógicas simbólicas se propone un modelo de organización y de combinación de representaciones sobre educación y que hemos llamado “promocional”. Este insiste en la importancia de la educación para el logro de una identidad positiva y reconocimiento social del sujeto. Se concluye que la demanda por educación da cuenta de una demanda profunda de integración social.