Towards a New Paradigm of Educational Reforms: The Chilean Experience
Hacia un nuevo paradigma de reformas educativas: la experiencia chilena
Author
Núñez, Iván; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Common features of Chilean educational reforms of the pre-eighties are  compared with the change process in pre-school, basic and secondary  education of the nineties, raising the issue that a new style of  transforming education has become shaped. Some of the main differences  between both periods are: a displacement of the transformation axis  towards the school, the classroom and everyday learning process; a  different role played both by the State and management and educational  agents; previous provision of technical, organizational and material  conditions; the progression of the change process; and the use of new  mechanisms such as technical support and finantial incentives, to bring  about the changes. El artículo compara los rasgos comunes de las reformas educativas emprendidas en Chile hasta la década de los ochenta, con los procesos de cambio que están desarrollándose en los años 90, en la Educación Preescolar, Básica y Media, bajo la hipótesis que se ha configurado un nuevo estilo de transformar la educación.  Las principales diferencias se encuentran en el desplazamiento del eje de la transformación hacia la escuela, el aula y los procesos cotidianos de aprendizaje; un distinto rol del Estado y de los agentes educativos y de gestión; la creación previa de condiciones materiales, organizativas y técnicas; la gradualidad en los cambios; y el uso de nuevos mecanismos para producirlos, entre otros, los incentivos financieros y apoyos técnicos.