Show simple item record

Hacia un nuevo paradigma de reformas educativas: la experiencia chilena

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorNúñez, Iván; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:28Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:28Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/45
dc.identifier10.7764/PEL.17.2.1995.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132563
dc.descriptionCommon features of Chilean educational reforms of the pre-eighties are compared with the change process in pre-school, basic and secondary education of the nineties, raising the issue that a new style of transforming education has become shaped. Some of the main differences between both periods are: a displacement of the transformation axis towards the school, the classroom and everyday learning process; a different role played both by the State and management and educational agents; previous provision of technical, organizational and material conditions; the progression of the change process; and the use of new mechanisms such as technical support and finantial incentives, to bring about the changes.en-US
dc.descriptionEl artículo compara los rasgos comunes de las reformas educativas emprendidas en Chile hasta la década de los ochenta, con los procesos de cambio que están desarrollándose en los años 90, en la Educación Preescolar, Básica y Media, bajo la hipótesis que se ha configurado un nuevo estilo de transformar la educación.  Las principales diferencias se encuentran en el desplazamiento del eje de la transformación hacia la escuela, el aula y los procesos cotidianos de aprendizaje; un distinto rol del Estado y de los agentes educativos y de gestión; la creación previa de condiciones materiales, organizativas y técnicas; la gradualidad en los cambios; y el uso de nuevos mecanismos para producirlos, entre otros, los incentivos financieros y apoyos técnicos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 17, No 2 (1995): Políticas de reforma educativa; 173-189en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 17, No 2 (1995): Políticas de reforma educativa; 173-189es-ES
dc.titleTowards a New Paradigm of Educational Reforms: The Chilean Experienceen-US
dc.titleHacia un nuevo paradigma de reformas educativas: la experiencia chilenaes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record