• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

An Innovation Experience: The Newspaper as a Learning Strategy

Una experiencia innovativa: el periódico como estrategia de aprendizaje

Author
Ahumada, Pedro; Pontificia Universidad Católica de Chile

Marinkovich, Juana

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/91
10.7764/PEL.20.1.1997.
Abstract
This paper describes one of the many educational innovations which the PRODEBAS (Proyecto de Mejoramiento de la Enseñanza Básica) (Improvement of Elementary School Project) has implemented in various urban, urban-peripheral and rural elementary schools. The present experience constitutes an attempt to introduce a method that employs the newspaper as a communication medium that improves the students’ reading comprehension. The strategies developed in the students- not to have them participate as mere receptors but to make them put into practice all their skills at codifying, storing, integrating, making explicit and inferring information from journalistic texts- are described. In addition, this paper shows the activities that were sequentially employed to get the students familiarized with the different elements of a newspaper. The results, effects and influences of this experience, on both the school community and the family, are provided in the conclusion.
 
El presente artículo describe una de las tantas innovaciones educativas que el proyecto PRODEBAS (Proyecto de Mejoramiento dela Enseñanza Básica), durante sus seis años de duración, impulsó endiferentes escuelas de Educación Básica, tanto a nivel urbano, urbano-marginal y rural.  La experiencia descrita corresponde a un intento de introducir una metodología que utiliza el periódico como un medio de comunicación social, capaz de mejorar la compresión lectora de los estudiantes. Se describen las estrategias seguidas para lograr que el estudiante-lector no participe como un mero receptor, sino que ponga en juego al máximo todas sus capacidades para codificar, almacenar, integrar, explicitar e inferir información de los textos periodísticos. El artículo muestra también las actividades que gradualmente fueron utilizadas, a fin de aproximar a los alumnos a los diferentes elementos de un periódico.  Finaliza la explicación de esta experiencia con los resultados, efectos e impacto de la innovación, tanto en la comunidad educativa como familiar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB