Show simple item record

Una experiencia innovativa: el periódico como estrategia de aprendizaje

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorAhumada, Pedro; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorMarinkovich, Juana
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:09:33Z
dc.date.available2020-03-02T17:09:33Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/91
dc.identifier10.7764/PEL.20.1.1997.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132608
dc.descriptionThis paper describes one of the many educational innovations which the PRODEBAS (Proyecto de Mejoramiento de la Enseñanza Básica) (Improvement of Elementary School Project) has implemented in various urban, urban-peripheral and rural elementary schools. The present experience constitutes an attempt to introduce a method that employs the newspaper as a communication medium that improves the students’ reading comprehension. The strategies developed in the students- not to have them participate as mere receptors but to make them put into practice all their skills at codifying, storing, integrating, making explicit and inferring information from journalistic texts- are described. In addition, this paper shows the activities that were sequentially employed to get the students familiarized with the different elements of a newspaper. The results, effects and influences of this experience, on both the school community and the family, are provided in the conclusion.en-US
dc.descriptionEl presente artículo describe una de las tantas innovaciones educativas que el proyecto PRODEBAS (Proyecto de Mejoramiento dela Enseñanza Básica), durante sus seis años de duración, impulsó endiferentes escuelas de Educación Básica, tanto a nivel urbano, urbano-marginal y rural.  La experiencia descrita corresponde a un intento de introducir una metodología que utiliza el periódico como un medio de comunicación social, capaz de mejorar la compresión lectora de los estudiantes. Se describen las estrategias seguidas para lograr que el estudiante-lector no participe como un mero receptor, sino que ponga en juego al máximo todas sus capacidades para codificar, almacenar, integrar, explicitar e inferir información de los textos periodísticos. El artículo muestra también las actividades que gradualmente fueron utilizadas, a fin de aproximar a los alumnos a los diferentes elementos de un periódico.  Finaliza la explicación de esta experiencia con los resultados, efectos e impacto de la innovación, tanto en la comunidad educativa como familiar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 20, No 1 (1997): Nuevas tecnologías en la escuela (1); 265-282en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 20, No 1 (1997): Nuevas tecnologías en la escuela (1); 265-282es-ES
dc.titleAn Innovation Experience: The Newspaper as a Learning Strategyen-US
dc.titleUna experiencia innovativa: el periódico como estrategia de aprendizajees-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record