New Technologies in Schools: New Pedagogical Challenges and New Responsabilities for Teachers
Les nouvelles technologies á l’école: nouveaux enjeux pédagogiques et nouvelle responsabilité de l’enseignant
Author
Geimer, Dominique; Pontificia Universidad Católica de Chile
Soetard, Michel
Abstract
This is a contribution to reflect on the consequences of introducing new  Information and Communication Technologies (NTIC) in schools. Four key  concepts are pointed out: perception, illusion, virtual reality and  idea, as key epistemological elements that schools are trying to define  to establish educational principles. The authors intend to define and  connect these concepts, to project them when introducing NTIC in  schools. Then, they present a general outline about the use of these  technologies, its potentials and limitations. Finally they intend to  evaluate change of students and teachers’ representations, in order to  establish to what extent these can be modified, and emphasize any real  methodological change. Se trata de un aporte a la reflexión sobre las consecuencias de la introducción de las Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación (NTIC) en la escuela. Se señalan cuatro conceptos claves: la percepción, la ilusión, lo virtual y la idea, como elementos epistemológicos claves que la escuela busca definir para establecer los principios de la educación. Los autores intentan definir y articular estos conceptos para proyectarlos en la introducción de los NTIC en la escuela. Luego, presentan un cuadro general del uso de estas tecnologías, con sus potencialidades y limitaciones, para, finalmente, intentar medir la modificación de las representaciones de los alumnos y profesores en el sentido de establecer en qué medida pueden modificarse y destacar si realmente existe una transformación metodológica.