• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Rationalities in Curricular Production Projects

Racionalidades en la producción curricular y el proyecto curricular

Author
Pascual, Enrique; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/129
10.7764/PEL.23.2.1998.
Abstract
This article analyses the concept of curricular project, and its relations to a particular rationality of curriculum building that imposes certain requirements according to the sense, the context in which it occurs, and the actors participating in curricular production. This curricular production rationality supposes, in theory, overcoming the classic paradigm of curriculum construction during during the last 30 years. This is the reason to characterize three curriculum paradigms at he beginning of the article, deriving its curricular construction approaches and its connections with curricular projects building. In the second part, implications for curriculum reform in Chile are pointed out, if curriculum production is assumed in the rationality of curriculum project building in schools.
 
El artículo analiza la noción de proyecto curricular y su asociación con untipo de racionalidad específica de construcción curricular, la que imponedeterminados requerimientos en cuanto al sentido, al contexto en que seda y los actores que participan en la producción curricular. Tal racionalidadde producción curricular, teóricamente supone la superación del paradigmaclásico con que se ha enfrentado la construcción curricular en losúltimos 30 años. Por ello, en la primera parte del trabajo se caracterizantres paradigmas curriculares y se derivan los respectivos enfoques de construccióncurricular y su vinculación con la construcción de proyectoscurriculares. En la segunda parte, se señalan las implicancias para la reformacurricular que se desarrolla actualmente en Chile, si se asume laproducción de currículos en la racionalidad de construcción de proyectoscurriculares de las unidades escolares.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB