• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

School Projects and Educational Training: A New Opportunity toThink Old Problems

Proyectos escolares y formación docente: una nueva oportunidad para pensar viejos problemas

Author
Birgin, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile

Terigi, Flavia

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/133
10.7764/PEL.23.2.1998.
Abstract
In several countries, current educational reforms have in common an official discourse that strongly recommends that elementary school teachers andsecondary school professors work in a collegiate way. This is particularly evidentin the emphasis given, by national administrations, to the construction of school projects as a tool for changing the school culture. Traditionally, educationalreforms have been based on the assumption that pre-service and in-service teacher training in project design and development is needed in order to fulfill the professional requirements set by the reform. In this article, the authors suggest that these requirements should be reconsidered from a point of view that stresses that the school projects constitute a unique opportunity for a resignification of the purpose of schooling, for the construction of school autonomy, and for a collective construction and interchange of knowledge.
 
Las reformas en curso en los sistemas educativos de diversos países han construido un discurso oficial, en el que se realiza una fuerte apelación al trabajo colegiado de maestros y profesores, al privilegiar la elaboración de proyectos nstitucionales como herramienta de transformación de la cultura de las escuelas.  La tradición de las reformas educativas sugiere que, para satisfacer los requerimientos profesionales específicos de la reforma en curso, se hace necesario diseñar y llevar adelante líneas de formación y capacitación docente, vinculadas con la elaboración de proyectos y el trabajo en el marco por ellos definido.  En este artículo, se realizan aportes para considerar los requerimientos de formación y capacitación que supone, para maestros y profesores, el llamado trabajo en proyectos institucionales, desde una perspectiva que apuesta a los proyectos como espacios potenciales de reapropiación del sentido escolar, de construcción de autonomía y de intercambio colectivo de saberes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB