Technological Education, a New Learning Sector
Educación tecnológica, nueva asignatura en Latinoamérica
Author
Aguirre, Oscar; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Technological Education is a learning sector more influenced by change necessities that have propitiated educational reforms of these last twenty years: Its bring up to date embraces a deep objectives reorientation in educational systems, cultural subjects, methodologies and learnings evaluation. The article is a description of general concepts and orientations that have been common to these reforms and a brief analysis of study programs of six countries: three Europeans (United Kingdom, France and Spain) and three Latin Americans (Argentina, Paraguay and Chile). The article examines the deep challenge that outlines this change especially in the bring up to date of in service teachers and new teachers trainning in this area. La Educación Tecnológica es con seguridad, el sector de aprendizaje más influenciado por las necesidades de cambio que han propiciado las reformas educacionales de estos últimos veinte años: Su actualización abarca desde una profunda reorientación de sus fines en los sistemas educativos, los contenidos culturales, las metodologías y las formas de evaluación de los aprendizajes. El artículo es una descripción de los conceptos generales y orientaciones que han sido comunes a estas reformas y un breve análisis de los programas de estudio de seis países: tres europeos (Reino Unido, Francia y España) y tres latinoamericanos (Argentina, Paraguay y Chile). Se plantea finalmente el profundo desafío que plantea este cambio especialmente en la actualización de profesores en ejercicio y la formación de nuevos docentes en esta área.