Teachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profile
El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional
Author
Carrera, Xavier; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Teaching staff is one of the most important factors in the consolidation of technology education as a curricular area and its subsequent teaching quality. This article is intended to contribute to the development of a definition of the teaching professionals profile in the technology area within primary and secondary education centres. In order to construct this profile, we take as starting-point three main dimensions: 1. Sociotechnological; where a context analyses of the present technological society is advocated for at two levels, macro and micro. 2. Psicopedagogical; where an outline of the most significative educational changes in the last dec9des is carried out. 3. Competencial; which is taking us to the necessity for a definition of the teaching professional profile from the competences to be developed. From this approach, several specific competences are concretized and grouped into four different categories: a) planning competences; b) intervention competences; c) comunication competences; and d) actualization competences. Several recommendations are also given on how to promote this capability which, in its last stage, it has to be understood as a strong personal commitment with the own competences development. El profesorado es uno de los factores determinantes en la consolidación de la Educación Tecnológica como área curricular y de la calidad de sus enseñanzas. Este artículo se propone avanzar en la definición del perfil profesional del profesorado encargado de impartir el área en centros de enseñanza primaria o secundaria. Se parte de tres ejes o espacios sobre los que se construye este perfil. 1. El sociotecnológico, donde se aboga por un doble análisis –macro y microcontextual– de la sociedad tecnológica actual. 2. El psicopedagógico, que destaca cambios significativos producidos en la educación en las últimas décadas. 3. El profesionalizador, que nos acerca a la necesidad de una definición del perfil profesional desde las competencias a desarrollar. Tras ello se concretan una serie de competencias específicas que quedan agrupadas en cuatro categorías distintas: competencias de planificación, de intervención, de comunicación y de actualización. Se dan también algunas indicaciones sobre cómo promover esta capacitación que, en última instancia, ha de traducirse en un fuerte compromiso personal con el desarrollo de la propia profesionalidad.