Teachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profile
El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Carrera, Xavier; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:09:42Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:09:42Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/162 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.25.2.1999. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132677 | |
dc.description | Teaching staff is one of the most important factors in the consolidation of technology education as a curricular area and its subsequent teaching quality. This article is intended to contribute to the development of a definition of the teaching professionals profile in the technology area within primary and secondary education centres. In order to construct this profile, we take as starting-point three main dimensions: 1. Sociotechnological; where a context analyses of the present technological society is advocated for at two levels, macro and micro. 2. Psicopedagogical; where an outline of the most significative educational changes in the last dec9des is carried out. 3. Competencial; which is taking us to the necessity for a definition of the teaching professional profile from the competences to be developed. From this approach, several specific competences are concretized and grouped into four different categories: a) planning competences; b) intervention competences; c) comunication competences; and d) actualization competences. Several recommendations are also given on how to promote this capability which, in its last stage, it has to be understood as a strong personal commitment with the own competences development. | en-US |
dc.description | El profesorado es uno de los factores determinantes en la consolidación de la Educación Tecnológica como área curricular y de la calidad de sus enseñanzas. Este artículo se propone avanzar en la definición del perfil profesional del profesorado encargado de impartir el área en centros de enseñanza primaria o secundaria. Se parte de tres ejes o espacios sobre los que se construye este perfil. 1. El sociotecnológico, donde se aboga por un doble análisis –macro y microcontextual– de la sociedad tecnológica actual. 2. El psicopedagógico, que destaca cambios significativos producidos en la educación en las últimas décadas. 3. El profesionalizador, que nos acerca a la necesidad de una definición del perfil profesional desde las competencias a desarrollar. Tras ello se concretan una serie de competencias específicas que quedan agrupadas en cuatro categorías distintas: competencias de planificación, de intervención, de comunicación y de actualización. Se dan también algunas indicaciones sobre cómo promover esta capacitación que, en última instancia, ha de traducirse en un fuerte compromiso personal con el desarrollo de la propia profesionalidad. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 25, No 2 (1999): Educación tecnológica; 241-264 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 25, No 2 (1999): Educación tecnológica; 241-264 | es-ES |
dc.title | Teachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profile | en-US |
dc.title | El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}