The Epistemological and Didactic Dilema in Sciences Teaching Curriculum. How to Approach it in a CTS Issue?
El dilema epistemológico y didáctico en el currículum de la enseñanza de las ciencias ¿como abordarlo en un enfoque CTS?
Author
Quintanilla, Mario; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
In this article, I reflect on didactic and epistemological fundamentals of the teching of sciences from the perspective of Science, Technology and Society. In that respect, I deal with the main historical processes of the construction of scientific knowledge, from positivist to cognitive scientific models. I also take into account the necessity that the teacher be aware of the model of science and the model for the teching of sciences he adopts. En este artículo elaboro algunas reflexiones a propósito de la fundamentación didáctica y epistemológica de la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Al respecto, abordo los principales procesos históricos de la construcción del conocimiento científico desde los modelos positivistas hasta los modelos cognitivos de ciencia y de la necesidad de que el profesor esté consciente del modelo de ciencia y del modelo de enseñanza de las ciencias que adopta.