The Philosophical Challenges of Reflection Concerning Education
Los desafíos filosóficos de la reflexión sobre la educación
Author
Dupuis, Pierre-André; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Whereas philosophy has, from time immemorial, invited educative thinking toward an opening on universality, that concern must now, more than even, be combined with that of attention to persons and to singular situations, which clearly gives pedagogical action greater and greater specificity. The rapport to truth is then transformed and deepened. It can help to situate the desire to know, to characterize the originality of the educative relationship, to understand the necessity of cultural plurality, and to draw all the consequences of the modern idea of liberty, a starting point for man to be able to accomplish himself both in his temporal finitude and his responsibility. Cuando la filosofía, desde siempre, utilizó el pensamiento de la educación en el sentido de una abertura sobre la universalidad, hoy en día, y más que nunca, esta preocupación ha de conjugarse con la de una preocupación por las personas y las situaciones singulares, que especifique siempre más claramente la acción pedagógica. Entonces, el vínculo con la verdad va transformándose y ahondándose. Puede ayudar a situar el anhelo de conocimiento, a caracterizarlo original de la relación de educación, a entender la necesidad de la pluralidad de culturas, y a sacar todas las consecuencias de la idea moderna de libertad, a partir de la cual puede el hombre desarrollarse en su finalidad temporal y su responsabilidad.