Analysis of Spanish Curricular Politics Consequences for Innovation
Análisis de la política curricular española y sus consecuencias para la innovación
Author
Martínez, Jaume; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
This article invites the reader to undertake a  genealogical research on the ways the pedagogical discourse has  neglected some teaching driving principles such as the educator’s  political commitment. It shows the role played by certain reformatory  policies in the process of institutional perversion. The analysis of  what is said and what is kept from saying, of which forms of pedagogy  are silenced and which ones are promoted along the reformation process,  is a good wood way to understand the close relationship between  knowledge and power within the structure of the dominant discourse about  schools and teachers.  Keywords: Teachers’ commitment, school reform, pedagogical discourse. El texto invita a una investigación genealógica  sobre los modos en que el discurso pedagógico ha ido arrinconando en la  cuneta de la historia social principios motrices del trabajo docente,  como el compromiso político de los educadores. Se muestra, en ese  proceso de perversión institucional, el papel que juegan determinadas  políticas reformistas. Analizar qué se habla y qué se calla, qué  pedagogías se silencian y cuáles se promueven a lo largo de ese proceso  reformista es una buena manera de comprender las estrechas relaciones  saber-poder en la conformación del discurso dominante sobre la escuela y  los profesores.  Palabras clave: Compromiso docente, reforma educativa, discurso pedagógico.