• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Emerging Interactions: Theoretical Approach to Comprehend the Innovative Relevance of Curricular Production in the Classroom

Interacciones emergentes: una aproximación teórica para comprender el significado innovador de la producción curricular intra-aula

Author
Guzmán, María Angélica; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/208
10.7764/PEL.29.2.2001.
Abstract
The purpose of the following article is to present the concept of Emerging Interactions as a valid construct for the daily construction of curriculum. Reflection is based on the understanding of curriculum as a social construction and the classroom as a space where the structured curriculum (resulting from planning) collides with spontaneity (generated by the autonomy of the subjects) and produces permanent tensions in the development of learning in the classroom. The focus of the analysis is how these interactions create innovative spaces for the teacher and how the teacher incorporates these innovations in an interactive curricular production.
 
El propósito del artículo es presentar el concepto de Interacciones Emergentes como un escenario válido para potenciar la construcción curricular cotidiana. Los supuestos de la reflexión son entender el currículum como una construcción social y comprender el aula como un espacio de conflicto, donde la Normatividad (estructurada por la planificación previa) y la Emergencia (generada por la autonomía de los sujetos) producen tensiones permanentes en el desarrollo de las clases. El foco del análisis está en develar cómo tales interacciones propician espacios de decisión curricular en el profesor y en comprender de qué manera éste incorpora dichas opciones docentes en un marco de producción curricular interactivo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB