• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Strategic use of knowledge in the innovation of educational processes

El procesamiento metacognitivo de la información escrita: un desafío para la educación contemporánea

Author
Villalón, Malva; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/218
10.7764/PEL.30.1.2002.
Abstract
Knowledge and regulation of cognition have been demonstrated as fundamental factors influencing the process of solving complex problems in an efficient way. The development of these capacities should be a priority for innovating the educational practices, in order to promote the acquisition of more effective strategies to face demands of knowledge processing in contemporary society. This paper analyses contributions from recent research on metacognitive processes, its basic components and the educational conditions that promote strategic use of knowledge. Specific educational orientations for metacognitive processing of written information are presented and contributions from this research area to improve educational practices are discussed.
 
El conocimiento y la capacidad de regular el propio funcionamiento cognitivo han demostrado ser factores decisivos en la capacidad de resolver tareas complejas en forma eficiente. El desarrollo de estas capacidades debe ser un objetivo fundamental de la innovación didáctica, para promover en los sujetos que aprenden formas más efectivas de enfrentar las demandas de procesamiento de información que exige la sociedad contemporánea. Este artículo analiza los aportes de la investigación acerca del desarrollo de estos procesos, sus componentes fundamentales y las condiciones educativas que favorecen el logro de un uso estratégico del conocimiento. Estos antecedentes sirven de base para la presentación de un conjunto de orientaciones específicas para la enseñanza y el aprendizaje del procesamiento metacognitivo de la información escrita y para la discusión de los aportes de esta área de investigación a las prácticas pedagógicas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB