• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Learning to teach history and social sciences: the curriculum and the didactic of social sciences

Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales

Author
Pagès, Joan; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/222
10.7764/PEL.30.1.2002.
Abstract
The purpose of this paper is to relate the curriculum of History and Social Sciences with the professional development of teachers. The paper is divided in four topics. First, general characteristics of a curriculum proposal developed by the National Council for the Social Studies are described. Second, relationships between the professional competence and development of teachers are analyzed. Third, the study object of the didactic of Social Sciences field is discussed and fourth, a theoretical model that relates the pre-service development with the teaching practice of specialists is exhibited.
 
Este trabajo pretende vincular el currículo de la historia y ciencias sociales de la enseñanza obligatoria y la formación y el desarrollo profesional del profesorado responsable de su implementación en la práctica. Se divide en cuatro apartados: en el primero, se presentan las características generales de un currículo para el siglo XX siguiendo la propuesta realizada por el National Council for the Social Studies de los EE.UU. en 1994. El segundo trata de las relaciones entre la formación del profesorado y su competencia didáctica para enseñar contenidos concretos de un área de conocimiento o de una disciplina. El tercero plantea el objeto de estudio y de investigación de la Didáctica de las Ciencias Sociales y, finalmente, el cuarto se centra en el análisis de un modelo para relacionar la formación inicial del profesorado con la práctica de la enseñanza de la historia y las ciencias sociales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB