• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

An assessment model based on teaching contents

Un modelo de evaluación centrado en los contenidos de la enseñanza

Author
Ahumana, Pedro; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/264
10.7764/PEL.33.2.2003.
Abstract
This article introduces an assessment model centered on the different types of content, which imply memorization, comprehension and transference in terms of learning purposes.  Prior knowledge assessment, process assessment and product assessment are elements that provide feedback of the different contents learned, being, at the same time a continuous and dynamic process inherent to the teaching and learning process.  Analysis, judgment and creative synthesis constitute, within this model, methodological means to provide learning activities or experiences.  The model proposed favors those teachers who try to make a congruent interrelation that includes purposes, strategies, and assessment processes.
 
Este artículo desarrolla un modelo evaluativo centrado en los diversos tipos de contenidos, los cuales llevan implícito intencionalidades de memorización, omprensión y transferencia en términos de propósitos de aprendizaje.  La evaluación de conocimientos previos, la evaluación de proceso y la evaluación de resultados se transforman en elementos retroalimentadores del aprendizaje de los diversos contenidos y a su vez constituyen un proceso continuo, dinámico e inherente tanto al proceso de enseñanza como al de aprendizaje.  El análisis y el juicio junto a la síntesis creadora se configuran en el modelo como medios o formas metodológicas de realizar actividades o experiencias de aprendizaje.  El modelo propuesto favorece a los docentes que intentan realizar una interrelación congruente entre propósitos, estrategias y procedimientos evaluativos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB