• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Playing with the trio “Complexity, Epistemology and Motricity” from the Physical Education view

Jugando con el trío “Complejidad - Epistemología - Motricidad ” desde la Educación Física

Author
Almonacid, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/307
10.7764/PEL.38.1.2006.
Abstract
The XXI century society confronts the school system with new demands and challenges. Scientific advances, on the other hand, allow to predict that the obsolescence of knowledge is an unquestionable reality which gives account of a historical moment in humankind characterized by a permanent revision of the paradigms that sustain our actions as human beings. Thus, it is necessary to explore the epistemological arguments upon which the so called physical education discipline is based in order to review its essentials, opening at the same a space to discuss the new emerging paradigms –particularly the one from Human Motricity. By confronting the past with the present, the latter opens a navigation route envisaged as cozy, exciting, beautiful and with a humanity sense. Keywords: Physical education, complexity, epistemology, motricity, human development.
 
La sociedad del siglo XXI demanda del sistema escolar nuevas exigencias y desafíos; paralelamente, los avances de la ciencia permiten predecir que la obsolescencia del conocimiento es una realidad inobjetable, que da cuenta de un momento histórico de la humanidad caracterizado por una revisión permanente de los paradigmas que sustentan nuestro quehacer como seres humanos. En este contexto, resulta necesario explorar los sustentos epistemológicos en los que se funda la disciplina denominada Educación Física a objeto de revisar su fundamentación, abriendo paralelamente un espacio de discusión sobre los nuevos paradigmas que emergen –particularmente el de la Motricidad Humana–, cuyos postulados tensionan el pasado con el presente, abriendo una ruta de navegación que se visualiza acogedora, emocionante, bella y con sentido de humanidad.  Palabras clave: Educación física, complejidad, epistemología, motricidad, desarrollo humano.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB