Show simple item record

Jugando con el trío “Complejidad - Epistemología - Motricidad ” desde la Educación Física

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorAlmonacid, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:10:01Z
dc.date.available2020-03-02T17:10:01Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/307
dc.identifier10.7764/PEL.38.1.2006.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132822
dc.descriptionThe XXI century society confronts the school system with new demands and challenges. Scientific advances, on the other hand, allow to predict that the obsolescence of knowledge is an unquestionable reality which gives account of a historical moment in humankind characterized by a permanent revision of the paradigms that sustain our actions as human beings. Thus, it is necessary to explore the epistemological arguments upon which the so called physical education discipline is based in order to review its essentials, opening at the same a space to discuss the new emerging paradigms –particularly the one from Human Motricity. By confronting the past with the present, the latter opens a navigation route envisaged as cozy, exciting, beautiful and with a humanity sense. Keywords: Physical education, complexity, epistemology, motricity, human development.en-US
dc.descriptionLa sociedad del siglo XXI demanda del sistema escolar nuevas exigencias y desafíos; paralelamente, los avances de la ciencia permiten predecir que la obsolescencia del conocimiento es una realidad inobjetable, que da cuenta de un momento histórico de la humanidad caracterizado por una revisión permanente de los paradigmas que sustentan nuestro quehacer como seres humanos. En este contexto, resulta necesario explorar los sustentos epistemológicos en los que se funda la disciplina denominada Educación Física a objeto de revisar su fundamentación, abriendo paralelamente un espacio de discusión sobre los nuevos paradigmas que emergen –particularmente el de la Motricidad Humana–, cuyos postulados tensionan el pasado con el presente, abriendo una ruta de navegación que se visualiza acogedora, emocionante, bella y con sentido de humanidad.  Palabras clave: Educación física, complejidad, epistemología, motricidad, desarrollo humano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 38, No 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 141-153en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 38, No 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 141-153es-ES
dc.titlePlaying with the trio “Complexity, Epistemology and Motricity” from the Physical Education viewen-US
dc.titleJugando con el trío “Complejidad - Epistemología - Motricidad ” desde la Educación Físicaes-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record