• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

How do the ideological, epistemological and axiological positions contribute to guiding education in France and United States?

¿Cómo las posturas ideológicas, epistemológicas y axiológicas contribuyen a orientar la educación en Francia y en los Estados Unidos?

Author
Lenoir, Yves; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/314
10.7764/PEL.35.2.2004.
Abstract
This article emphasizes the existence of different logics when conceiving modalities to update teacher training systems in France and in the United States, from a socio-historical perspective. These logics derive from two system implementation traditions. One is based on the search of meaning and disciplinary knowledge, the other, on the search of practicality and know-how. Though these two traditions have a common aim; i.e., the emancipation of human beings which is directly related to the school system function in a modern nation-state, they are however, historically speaking, the result of different ideological and social dynamics. In the current globalization context defined, among others, by a hegemonic neo conservative ideology, the United States logic, radically modified since the 1970’s, spreads typical elements of an economy oriented school education model.
 
El objetivo del artículo es resaltar, basándose en una perspectiva sociohistórica, la existencia de distintas lógicas en la concepción de modalidades de actualización de los sistemas de formación docente en Francia y en los Estados Unidos. Estas lógicas –una basada en la búsqueda del significado y el saber disciplinario, la otra en la búsqueda de funcionalidad y el saberhacer– provienen de dos tradiciones de aplicación del sistema. Sin embargo, a pesar de que estas dos tradiciones tienen un objetivo común –es decir, la emancipación de los seres humanos, objetivo directamente ligado ala función del sistema escolar en un Estado-nación moderno– resultan, en el plano histórico, de dinámicas ideológico-sociales distintas. En el contexto actual de globalización, caracterizado entre otros por una ideología neoliberal hegemónica, la lógica estadounidense, reorganizada de forma sustancial desde los años 1970, difunde elementos que caracterizan un modelo economicista de educación escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB