• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

New modalities in curricula construction for teacher education programs: trandisciplinarity and agency

Nuevas modalidades para la construcción curricular de programas de formación docente: transdisciplinariedad y agencia

Author
Cavenaghi, Angela; Pontificia Universidad Católica de Chile

Salles, Sueli

Batista, João

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/318
10.7764/PEL.35.2.2004.
Abstract
This paper aims at discussing how a transdisciplinary approach –hereby understood not as a subject or curriculum component, but as part of life, as an opportunity (Inoue et al 1999)– can be adopted in a language course for pre-service teachers. It will be argued that such approach to knowledge construction of both teachers and teachers-to-be is bound to lead to conscious, autonomous and committed attitudes. Within this framework, the language course is an arena in which the educational process is critically interpreted and re-signified while participants assume their role of agency. The analyzed data shows that the transdisciplinary approach weaves a net between the agents and the social reality, questioning how we are socially and historically shaped, together with showing that critical reflection (Freire 1970, Smyth 1992) on the meaning of agency can lead to changes.
 
Este artículo tiene como objetivo discutir de qué manera la adopción del abordaje de transdisciplinariedad (Inoue et al. 1999) puede adoptarse en un curso de lengua para profesores en formación preservicio. Se discutirá que dicho abordaje para la construcción del conocimiento tanto de profesores formados como de profesores en formación ciertamente conduce hacia actitudes conscientes, autónomas y comprometidas.  Dentro de esa perspectiva, el curso de lenguas es una arena en la que el proceso educacional es críticamente interpretado y resignificado mientras los participantes asumen su papel de agencia. Los datos analizados muestran que el abordaje de transdisciplinariedad teje una red entre los agentes y la realidad social, cuestionando cómo somos social e históricamente amoldados y mostrando que la reflexión crítica (Freire1970, Smyth 1992) respecto al significado de agencia puede conducir a cambios.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB