• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Relations between students, reflection and writing: a reality to consider for an efficient inclusion in a teacher training program

Le rapport des étudiants à la réflexion et à l’écriture: une réalité à prendre en compte pour installer des dispositifs efficaces en formation initiale à l’enseignement

Author
Dezutter, Olivier; Pontificia Universidad Católica de Chile

Desjardins, Julie

Hensler, Hélène

Beauchesne, André

Garant, Céline

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/319
10.7764/PEL.35.2.2004.
Abstract
In the last fifteen years, reflective analysis is being recognized as one of the conditions in the professional status of teaching. In fact, devices promoting reflective positions are essential to teacher training. Nonetheless, certain students seem to reject such devises in various ways; hence, it is appropriate to question students’ initial dispositions towards reflection and one of its most common modes; i.e., reflective writing. Is the relation between reflection/reflective writing and these students a supporting point or rather an obstacle in their early training? Answers were sought through a questionnaire given to first year teaching students at Sherbrooke University. Though findings have shown a much less negative context, there is however, a wide variety of representations and early practices which indeed constitute a challenge for trainers.
 
Desde hace unos quince años que el análisis reflexivo está siendo reconocido como una de las condiciones de la profesionalidad docente, y la formación de profesores ya no puede ser concebida sin el aporte de dispositivos que apunten a suscitar una postura reflexiva entre los futuros docentes. Sin embargo, ciertos estudiantes manifiestan diferentes formas de resistencia ante tales dispositivos. En tal contexto, parece útil preguntarse por las disposiciones iniciales de los estudiantes respecto a la reflexión y a la escritura reflexiva, que es una de las formas en que frecuentemente se concreta la reflexión durante el período formativo. La relación de estos alumnos a la reflexión y a la escritura reflexiva ¿constituye un punto de apoyo o un obstáculo al comienzo de su formación? Hemos buscado responder a tal cuestión mediante un cuestionario aplicado al conjunto de alumnos inscritos en el primer año de formación para la enseñanza en la Universidad de Sherbrooke. Los resultados han mostrado, en la partida, un terreno mucho menos desfavorable del pensado, pero también una gran diversidad en cuanto a las representaciones y a las prácticas iniciales, lo que constituye ciertamente un desafío para los formadores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB