Relations between students, reflection and writing: a reality to consider for an efficient inclusion in a teacher training program
Le rapport des étudiants à la réflexion et à l’écriture: une réalité à prendre en compte pour installer des dispositifs efficaces en formation initiale à l’enseignement
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Dezutter, Olivier; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.creator | Desjardins, Julie | |
dc.creator | Hensler, Hélène | |
dc.creator | Beauchesne, André | |
dc.creator | Garant, Céline | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:10:02Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:10:02Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/319 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.35.2.2004. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132834 | |
dc.description | In the last fifteen years, reflective analysis is being recognized as one of the conditions in the professional status of teaching. In fact, devices promoting reflective positions are essential to teacher training. Nonetheless, certain students seem to reject such devises in various ways; hence, it is appropriate to question students’ initial dispositions towards reflection and one of its most common modes; i.e., reflective writing. Is the relation between reflection/reflective writing and these students a supporting point or rather an obstacle in their early training? Answers were sought through a questionnaire given to first year teaching students at Sherbrooke University. Though findings have shown a much less negative context, there is however, a wide variety of representations and early practices which indeed constitute a challenge for trainers. | en-US |
dc.description | Desde hace unos quince años que el análisis reflexivo está siendo reconocido como una de las condiciones de la profesionalidad docente, y la formación de profesores ya no puede ser concebida sin el aporte de dispositivos que apunten a suscitar una postura reflexiva entre los futuros docentes. Sin embargo, ciertos estudiantes manifiestan diferentes formas de resistencia ante tales dispositivos. En tal contexto, parece útil preguntarse por las disposiciones iniciales de los estudiantes respecto a la reflexión y a la escritura reflexiva, que es una de las formas en que frecuentemente se concreta la reflexión durante el período formativo. La relación de estos alumnos a la reflexión y a la escritura reflexiva ¿constituye un punto de apoyo o un obstáculo al comienzo de su formación? Hemos buscado responder a tal cuestión mediante un cuestionario aplicado al conjunto de alumnos inscritos en el primer año de formación para la enseñanza en la Universidad de Sherbrooke. Los resultados han mostrado, en la partida, un terreno mucho menos desfavorable del pensado, pero también una gran diversidad en cuanto a las representaciones y a las prácticas iniciales, lo que constituye ciertamente un desafío para los formadores. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 127-146 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 127-146 | es-ES |
dc.title | Relations between students, reflection and writing: a reality to consider for an efficient inclusion in a teacher training program | en-US |
dc.title | Le rapport des étudiants à la réflexion et à l’écriture: une réalité à prendre en compte pour installer des dispositifs efficaces en formation initiale à l’enseignement | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}