• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Pedagogical workshops: a space to develop reflection in the early teacher training

Talleres pedagógicos: un espacio para el desarrollo de la reflexión en la formación inicial

Author
Molina, Pilar; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/321
10.7764/PEL.35.2.2004.
Abstract
The ‘Pedagogical Workshops’, courses that were introduced into the teacher training programs at the Universidad Católica de Temuco in 1992 and that involve early and progressive teaching practices, have become the central part and the articulation point of the different teacher preparation programs that are offered by the institution. These courses are focused on modifying students’ views about the teaching and learning process which have been mainly developed through their schooling experiences. ‘Early teaching practices’, ‘contextualized experiences’, ‘authentic activities’ and ‘action-based reflection’ are considered essential elements in the process of teacher preparation, since these types of strategies provide students with the opportunity to construct and/or reconstruct the reference frameworks that direct their actions. In this context, students are seen as active and creative constructors of their own professional role.
 
Los ‘Talleres Pedagógicos’, cursos introducidos en los programas de formación de profesores en la Universidad Católica de Temuco en 1992 y que involucran prácticas de enseñanza tempranas y progresivas, se han constituido en el eje central y el punto articulador de los diferentes programas de preparación de profesores ofrecidos en la institución. Estos cursos se focalizan en modificar las ideas que los estudiantes tienen sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje, las cuales han sido principalmente desarrolladas a través de sus experiencias de escolarización. Las ‘prácticas de enseñanza tempranas’, las ‘experiencias contextualizadas’, las ‘actividades auténticas’ y la ‘acción basada en la reflexión’ son considerados como elementos esenciales en el proceso de preparación profesional, ya que estos tipos de estrategias ofrecen a los alumnos la oportunidad de construir y/o reconstruir los marcos de referencias que orientan sus acciones. En este contexto, los estudiantes son vistos como constructores activos y creativos de su propio rol profesional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB