Pedagogical workshops: a space to develop reflection in the early teacher training
Talleres pedagógicos: un espacio para el desarrollo de la reflexión en la formación inicial
Author
Molina, Pilar; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
The ‘Pedagogical Workshops’, courses that were introduced into the  teacher training programs at the Universidad Católica de Temuco in 1992  and that involve early and progressive teaching practices, have become  the central part and the articulation point of the different teacher  preparation programs that are offered by the institution. These courses  are focused on modifying students’ views about the teaching and learning  process which have been mainly developed through their schooling  experiences. ‘Early teaching practices’, ‘contextualized experiences’,  ‘authentic activities’ and ‘action-based reflection’ are considered  essential elements in the process of teacher preparation, since these  types of strategies provide students with the opportunity to construct  and/or reconstruct the reference frameworks that direct their actions.  In this context, students are seen as active and creative constructors  of their own professional role. Los ‘Talleres Pedagógicos’, cursos introducidos en los programas de  formación de profesores en la Universidad Católica de Temuco en 1992 y  que involucran prácticas de enseñanza tempranas y progresivas, se han  constituido en el eje central y el punto articulador de los diferentes  programas de preparación de profesores ofrecidos en la institución.  Estos cursos se focalizan en modificar las ideas que los estudiantes  tienen sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje, las cuales han sido  principalmente desarrolladas a través de sus experiencias de  escolarización. Las ‘prácticas de enseñanza tempranas’, las  ‘experiencias contextualizadas’, las ‘actividades auténticas’ y la  ‘acción basada en la reflexión’ son considerados como elementos  esenciales en el proceso de preparación profesional, ya que estos tipos  de estrategias ofrecen a los alumnos la oportunidad de construir y/o  reconstruir los marcos de referencias que orientan sus acciones. En este  contexto, los estudiantes son vistos como constructores activos y  creativos de su propio rol profesional.