Initial field experiences in the teacher education programs
Prácticas iniciales en la formación de educadores
Author
Rittershaussen, Sylvia; Pontificia Universidad Católica de Chile
Contreras, Inés
Suzuki, Emy
Solís, María Cristian
Valverde, Paz
Abstract
This article presents, analyzes and discusses some of the results obtained in the first experiences carried out in the initial field experiences in the Early Childhood, Elementary and Secondary Teacher Training Programs. Early Childhood and Elementary Education Programs correspond to Field Experience I; i.e., Vocation and Teaching Profession, where the general organization of the course and the students’ perceptions about the processes they lived, will be described. In the case of Secondary Education, the initial field experience is the Integrated Workshop or Institution and Education Subject. Here, there will be an analysis of the type and level of professional knowledge elaborated by the students, starting from the instruments used to mediate in the processes involved in such construction. Este artículo presenta, analiza y discute algunos de los resultados obtenidos en las primeras experiencias realizadas en las prácticas iniciales en la formación de educadores de Párvulos, Básica y Media. En el caso de Párvulos y Básica corresponde a la Práctica I: Vocación y Profesión Docente, en donde se describirá la organización general del curso y las percepciones de los alumnos acerca de los procesos vividos. En el caso de Educación Media, su práctica inicial corresponde al Taller Integrado de la Institución y el Sujeto de la Educación y se dará cuenta del tipo y nivel de conocimiento profesional elaborado por los estudiantes, a partir de los instrumentos utilizados para mediar los procesos involucrados en dicha construcción.