Teacher training in discursive abilities. New professional competences for teachers
La formación de los docentes en habilidades discursivas. Nuevas competencias profesionales de los educadores
Author
Santibáñez, Edison; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
This paper attempts to explain that linguistic interaction in the school –besides being considered a shared activity by which students seek knowledge and culture– is not a unilateral fact but rather, a process of a joint interaction between teachers and students. Consequently, this process heavily relies on the teacher’s training in discursive and psycholinguistic abilities. In fact, by acquiring discursive and psycholinguistic abilities teachers are able, among others, to communicate and share objectives, guide and join the students in their own training process, help mediate, negotiate and transmit knowledge, stimulate and lead discussions that favor meaningful learning. Additionally, such abilities enable teachers to relate thought and action and thus, consolidate shared experiences, make the learning processes (metacognition) explicit and conscious. Finally, to clarify misunderstandings and ultimately convey values. Este artículo intenta justificar que la interacción lingüística escolar, más allá de ser tomada como una actividad compartida que busca la adquisición, por parte del alumno, del conocimiento y la cultura, no es un hecho unilateral, sino un proceso que pasa por la interacción conjunta entre profesores y alumnos. De modo que este proceso depende mucho de la formación del docente en habilidades discursivas y psicolingüísticas. En efecto, la adquisición de habilidades discursivas psicolingüísiticas pueden permitir a los docentes, entre otras cosas: comunicar y compartir objetivos; dirigir, guiar y acompañar la acción formadora del educando; ayudar a mediar, negociar y transmitir el conocimiento; provocar y guiar las discusiones que favorezcan aprendizajes significativos; relacionar el pensamiento con la acción y así consolidar experiencias compartidas; explicitar y hacer consciente los procesos de aprendizaje (metacognición); resolver malentendidos; y en fin, transmitir valores.