Subject and knowledge construction in the educational action, in the context of a competence-based curriculum
La construcción del sujeto y del conocimiento en la acción educativa en el contexto de un currículum por competencias
Author
Espinoza, Olga; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
The seminar Theory and Practice of Educational Knowledge basically focused on two main problems: knowledge and the subject that is reproduced or built by the educational activity. This paper is based on the premise that every curriculum implies a determined epistemological proposal, therefore, the idea is to put a stress on the notions of subject construction and knowledge construction in the framework of the current context of national and global education, which seeks the implementation and consolidation of a competencies based curriculum. In order to achieve this, the view of knowledge construction based on Edgar Morin’s formulation and the notion of subject construction of Hugo Zemelman’s will be confronted with current debates on the concept of competence, using Ronald Barnett’s arguments as baseline. En el marco del seminario Teoría y Praxis del Conocimiento Educativo se abordaron, fundamentalmente, dos grandes problemáticas: el conocimiento y el sujeto que se reproduce o se construye en la acción educativa. En este artículo se parte del supuesto de que todo currículum implica una determinada propuesta epistemológica, por tanto, se pretende tensionar las nociones de construcción de sujeto y de conocimiento en el marco del actual contexto de la educación mundial y nacional, en que se aspira a la implementación y consolidación de un currículum basado en competencias. Para ello se confrontará, la visión de construcción de conocimiento que se desprende de los planteamientos de Edgar Morin y la noción sobre la construcción de sujeto de Hugo Zemelman con los actuales debates sobre el concepto de competencia, tomando como referente los argumentos de Ronald Barnett.