• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Competence-based curriculum in higher education: challenges and issues

El currículum de competencias en la educación superior: desafíos y problemática

Author
Solar, María Inés; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/343
10.7764/PEL.36.1.2005.
Abstract
This article approaches the current scenario of Higher Education and the external demands to achieve internal transformations and participation in the process of curriculum harmonization between LatinAmerican and European universities. It discusses and analyses application of the competencies approach, its scope, typologies and classification, using various sources as its points of reference. It describes and analyses the curriculum construction based on competencies, and the phases required to develop from the definition of the competencies profile, the results obtained with this learning, the selection and organization of contents in modular systems, the required educational strategies and the evaluation of competencies.  The weaknesses of applying this approach to university teaching and the challenges and internal transformations that its management requires for redesigning the professional careers, are also approached.
 
El presente artículo aborda el escenario actual de la Educación Superior y las demandas externas para lograr transformaciones internas y participar en los procesos de armonización curricular con universidades europeas y latinoamericanas.  Se discute y analiza la adopción del enfoque de competencias, sus alcances, tipologías y categorización, tomando como referentes distintas fuentes. Se describe y analiza la construcción curricular basada en competencias y las fases para pasar desde la definición del perfil de competencias, los resultados de aprendizaje, la selección y organización de contenidos en sistemas modulares,l as estrategias pedagógicas requeridas y la evaluación de competencias.  Se aborda además las debilidades de la aplicación del enfoque en la enseñanza universitaria y los desafíos y transformaciones internas que requiere su gestión para el rediseño de las carreras profesionales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB