• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

From theory to practice: competence-based vocational training in INACAP

De la teoría a la práctica: INACAP y la formación profesional basada en competencias

Author
Ponce, Sergio; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/350
10.7764/PEL.36.1.2005.
Abstract
Higher education institutions should be dynamic, in order to respond efficiently to the new needs of the entrepreneurial world. Various theories have set forth many approaches to face this issue; one of them refers to “competence-based learning”. Although much has been written in this respect, the effective implementation of these theoretical proposals in the daily practice of an institution is highly complex. In this article, INACAP presents its experience: as a long-standing Technical and Vocational Training Centre and Adult Education Institute, it has noticed how useful it can be for a great number of students. This article describes how INACAP has implemented the competence based learning theories in its study programmes, in response to a working world that urgently needs them for its development.  INACAP shares some of its experiences regarding how it has faced this new curricular approach, without focusing on a theoretical level but basically presenting its own experience.
 
El mundo de la educación superior debería ser dinámico porque debe responder en forma eficiente a las nuevas necesidades de las empresas. Diversas teorías presentan variados enfoques para enfrentar este problema, una de ellas habla de la “formación basada en competencias”. Se ha escrito mucho al respecto, sin embargo, el desafío de incorporar eficientemente estas teorías en el quehacer diario de una institución de educación es altamente complejo. INACAP presenta en este artículo su experiencia ya que por su vasta trayectoria como institución de Capacitación, Centro de Formación Técnica e Instituto Profesional ha podido observar que son útiles para una gran cantidad de estudiantes. Este artículo expone como las ha concretado en sus Planes de Estudios para dar unar espuesta a un mundo que urgentemente las necesita para su desarrollo.  INACAP, comparte en esta oportunidad algunas experiencias respecto de cómo ha enfrentado la incorporación de este nuevo enfoque curricular sin centrarse en los aspectos teóricos sino que fundamentalmente mostrando el camino recorrido.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB