Show simple item record

Diversidad cultural y currículum. ¿Es factible una articulación?

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorDíaz, Ángel; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-04-21
dc.date.accessioned2020-03-02T17:10:06Z
dc.date.available2020-03-02T17:10:06Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/355
dc.identifier10.7764/PEL.37.2.2005.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132870
dc.descriptionThe author explores several interpretations of the curricular theory, putting forward how is it that this theory and the school of National State are both conceived to promote a homogeneous citizenship.  The analytic work comes from the recognition of the existence of multiple cultural forms that are unattended by western culture, with a particular focus on the Latin American case. The author progressively explains how is it that cultural diversity faces multiple tensions in its way to become the object in the school system and the ways by which curricula and national and international mass exams put pressure on the educational work towards the setting of homogenous practices. Keywords: Cultural diversity and curriculum, school project in the occident modernity and cultural demands of the diverse social groups, education and cultural diversity in Latin America, civic formation and cultural diversity.en-US
dc.descriptionSe exploran diversas interpretaciones que se hacen de la teoría curricular, plantea cómo tanto esta teoría como la escuela del Estado Nacional están concebidas para promover una ciudadanía homogénea.  El trabajo analítico parte de reconocer cómo frente a la cultura occidental existen múltiples formas culturales que son desatendidas. En particular centra su tarea analítica en el caso de América Latina. Paulatinamente va exponiendo cómo la diversidad cultural se enfrenta a múltiples tensiones para ser objeto de formación en el sistema escolar. Cómo el currículum y los exámenes masivos nacionales e internacionales presionan el trabajo educativo hacia prácticas homogéneas.  Palabras clave: Diversidad cultural y currículum, proyecto escolar en la modernidadde occidente y demandas culturales de los diversos grupos sociales, educación ydiversidad cultural en América Latina, formación ciudadana y diversidad cultural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 52-63en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 52-63es-ES
dc.titleCultural diversity and curriculum. Is articulation feasible?en-US
dc.titleDiversidad cultural y currículum. ¿Es factible una articulación?es-ES
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record