Alterity and diversity: Components for social education
Alteridad y diversidad: componentes para la educación social
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Magendzo, Abraham; Pontificia Universidad Católica de Chile | |
dc.date | 2011-04-21 | |
dc.date.accessioned | 2020-03-02T17:10:06Z | |
dc.date.available | 2020-03-02T17:10:06Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/358 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.37.2.2005. | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132873 | |
dc.description | This article aims to encourage conversations around a compulsory topic, if we are to build a democratic society: acknowledging the Other and the social-cultural diversity. Responsibility towards the Other is imposed upon us as an unavoidable ethical imperative for social education. In this sense, education questions the reproduction circle and moves towards a truly liberating, emancipatory and justice oriented approach. In other words, education should be of service to the Other’s responsibility, opening spaces for the convergence of identities which contribute from their particular views towards building an inclusive collective project. Keywords: Human rights education, civil formation, education for democracy. | en-US |
dc.description | El artículo pretende abrir conversaciones en torno a una temática que es un referente obligado si deseamos construir una sociedad democrática: el reconocimiento del Otro /Otra y el reconocimiento de la diversidad social y cultural. La responsabilidad con el Otro /Otra, se nos impone como un imperativo ético ineludible para la educación social. Educación, que interpela el círculo de la reproducción, para entrar en una perspectiva legítimamente liberadora, justiciera y emancipadora. Se trata de poner a la educación al servicio de la responsabilidad con el Otro/Otra, abriendo espacios a la convergencia de identidades, todas aportando, desde sus propias miradas, a la construcción de un proyecto colectivo incluyente. Palabras clave: Educación en derechos humanos, formación ciudadana, educación para la democracia. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | es | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.rights | The Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. | |
dc.rights | Los derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista | |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 106-116 | en-US |
dc.source | Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 37, No 2 (2005): Diversidad y educación social; 106-116 | es-ES |
dc.title | Alterity and diversity: Components for social education | en-US |
dc.title | Alteridad y diversidad: componentes para la educación social | es-ES |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}