• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Multicultural learning territories: Towards a new pedagogical praxis

Territorios de aprendizajes interculturales: transitando a una nueva praxis pedagógica

Author
Williamson, Guillermo; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/361
10.7764/PEL.37.2.2005.
Abstract
The concepts of diversity and multiculturalism are increasingly associated to Education conceived as a social, political, cultural and ideological process which not only seeks to transform social inequity and to promote social justice, but also hopes to improve the quality of the learning process as it recognizes the role that cultural diversity plays in modern democracy, human rights and daily learning processes.  This article discusses such concepts from the relationship established between global society and indigenous people in order to cast them towards society and education as a whole. The article also puts forward the “Multicultural learning territory” as a proposal that gives new meaning to education and school through a new learning praxis oriented to sustainable development with cultural identity contributing towards critical thinking for a transforming education. Keywords: Multicultural, learning, territories, inequity, quality.
 
Diversidad, interculturalidad, multiculturalidad, son conceptos que cada día se asocian más a la Educación, concebida como un proceso social, político, cultural, ideológico que busca superar transformadoramente las inequidades sociales y promover la justicia social, mejorando la calidad de los aprendizajes y reconociendo la pluralidad cultural que importa la democracia moderna, los derechos humanos y la cotidianeidad pedagógica.  Este artículo discute esos conceptos a partir de la relación entre sociedad global y pueblos indígenas para proyectarlos al conjunto de la sociedad y de la educación y enuncia los “Territorios de Aprendizajes Interculturales” como una propuesta de resignificación de la educación y las escuelas en una nueva praxis pedagógica orientada al desarrollo sustentable con identidad, que contribuye al pensamiento crítico para una educación transformadora.  Palabras clave: Multiculturalidad, aprendizaje, territorios, inequidad, calidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB