Adult education and diversity
Educación de adultos y diversidad
Author
Infante, María Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile
Letelier, María Eugenia
Abstract
In this article, diversity is recognized as a fundamental notion in Adult Education. Population heterogeneity participating in the different offers for Adult Education is analyzed, and a complex, but fundamental issue is brought up: diversity of learning processes and context influence as the unavoidable reference for the learning process. The perspective of Permanent Education generates a special challenge for Adult Education; additionally, it allows for the recovery of its importance in public policy, widening the scope which reaches and by doing so, it incorporates new components stressing diversity. In the middle of these changes, Adult Education faces risks which should be acknowledged. Keywords: Adult education, permanent education, diversity, learning, cognitive styles. En el artículo, la diversidad es reconocida como una noción fundamental en Educación de Adultos. Se analiza la heterogeneidad de las poblaciones que participan en las diferentes ofertas de Educación de Adultos, y se aborda un tema complejo pero fundamental, la diversidad de procesos de aprendizaje y la influencia de los contextos como referencia ineludible del proceso educativo. La perspectiva de Educación Permanente genera desafíos especiales a la Educación de Adultos, al mismo tiempo que le permite recuperar importancia en las políticas públicas, amplía su campo de actuación y con ello incorpora nuevos componentes que acentúan la diversidad. En medio de estos cambios, la Educación de Adultos enfrenta riesgos que es preciso reconocer. Palabras clave: Educación de adultos, educación permanente, diversidad, aprendizaje, estilos cognitivos.