• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Gender relations in rural schools. A view from Colombia

Relaciones de género en la escuela rural. Una mirada desde Colombia

Author
Gutiérrez, Ana; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/366
10.7764/PEL.37.2.2005.
Abstract
The importance of gender studies lies not only in its grounds of development but in other aspects. Nevertheless, the socio-cultural factors are held as determinants of the reproduction differences between the genders and women’s discrimination, specially in fields of high vulnerability such as the rural social space.  The heterogeneity of the rural social space is associated to the rural school surroundings and its analysis and comprehension constitute a starting point for secondary pedagogical work that should be carried out. It consists in submitting gender relationships both to thought and pedagogical criticism, as systematic and explicit, so that learning habitus of equity of gender begins to be built, With this purpose, new practices are going to be included in the social school relations, and thence, spread to local communities. Keywords: Rural world, gender, education, reproduction.
 
La importancia de los estudios de género radica, entre otros aspectos, en su vinculación con el desarrollo. Sin embargo, los factores socioculturales se mantienen como determinantes de la reproducción de la desigualdad entre los géneros y de la discriminación de las mujeres, especialmente en ámbitos de mayor vulnerabilidad tales como el espacio social rural.  La heterogeneidad/especificidad del espacio social rural constituye el entorno de la escuela rural y su análisis y comprensión se constituye en punto de partida del trabajo pedagógico secundario que ha de realizar, consistente en someter las relaciones de género tanto al pensamiento como a las pedagogías críticas, por tanto sistemáticas y explícitas, de modo que habitus cultivados de equidad de género comiencen a construirse.  Para ello, nuevas prácticas han de ser introducidas en las relaciones sociales escolares y, desde la escuela, difundidas a las comunidades locales.  Palabras clave: Mundo rural, género, educación, reproducción.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB