Arauco Educational Foundation communal interaction model to enhance language and psychosocial development in 0-14 year old children
Modelo de interacción comunal de Fundación Educacional Arauco para favorecer el desarrollo psicosocial y el lenguaje en niño s de 0 a 14 años
Author
Prats, Angélica; Fundación Educacional Arauco
Lucchini, Graciela; Fundación Educacional Arauco
Torretti, Alejandra; Fundación Educacional Arauco
Recart, Isidora; Fundación Educacional Arauco
Melo, Paulina; Fundación Educacional Arauco
Abstract
Arauco Educational Foundation presents a Communal Interaction Model to enhance language and psychosocial development in 0-14 year old children, by means of inservice training, sensibilization and articulation of the different actions aimed at involving as many actors as possible from both the Health and Educational area, towards improving children’s development and educational results. The paper discusses the context in which the model was applied, its objectives and the components considered, to finally reflect upon the impact and effect of results on the communes, children and the educational agents involved.Keywords: Psychosocial stimulation, language development, cross sectorapproach, childhood communal plan, teacher Inset, sustainability. Fundación Educacional Arauco presenta un Modelo de Interacción Comunal para favorecer el desarrollo psicosocial y el lenguaje en niños de 0 a 14 años, en que a través de la capacitación, sensibilización y articulación de diferentes acciones se pretende involucrar al máximo de actores del sector Salud y Educación en el mejoramiento del desarrollo y de los resultados educativos de los niños. Se comenta el contexto de aplicación del Modelo, se detallan los objetivos propuestos, los ámbitos o componentes que éste considera y se reflexiona sobre el impacto y efecto de sus resultados en las comunas, niños y agentes educativos participantes. Palabras clave: estimulación psicosocial, desarrollo del lenguaje, intersectorialidad, plan comunal de la infancia, capacitación docente, sustentabilidad.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Arauco Educational Foundation communal interaction model to enhance language and psychosocial development in 0-14 year old children
Prats, Angélica; Lucchini, Graciela; Torretti, Alejandra; Recart, Isidora; Melo, Paulina. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 39 Núm. 2 (2006): Aprendizaje de la lectura, escritura y matemática en contextos vulnerables; 13-30 -
Comunidades de Aprendizaje de Educadoras en Fundación Integra: Una estrategia de innovación curricular y desarrollo profesional docente en educación parvularia
Barrera P., Fabián; Calvo C., Cecilia; Cortés O., Carmen G.; Hidalgo C., Javier; Novoa V., Ximena; Venegas C., Pablo. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica; Núm. 6 (2008): PAULO FREIRE. REVISTA DE PEDAGOGÍA CRITICA; 171-192 -
FUNDACIÓN EDUCACIONAL DUOC UC, SEDE ALAMEDA
Sabbagh, Juan. Revista 180; Núm. 15 (2005): BUS, BARRIO UNIVERSITARIO DE SANTIAGO