• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

La ciencia en la escuela: un saber fascinante para aprender a ‘leer el mundo’

Science at school: a fascinating knowledge towards learning how to ‘read the world’

Author
Quintanilla, Mario; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/391
10.7764/PEL.39.2.2006.
Abstract
La idea principal que motiva estas reflexiones es que el profesor de ciencias naturales disponga de nuevos elementos teóricos y prácticos para fundamentar una posición epistemológica frente al conocimiento erudito que se comunica en la escuela y que se transmite de manera ‘hablada o escrita’ como parte de la actividad científica escolar. Para ello se analizan, mediante una narración experimental, los componentes del discurso científico y de las explicaciones que elabora un grupo de estudiantes de un colegio secundario de Santiago.  Finalmente, se proponen algunas acciones yestrategias debidamente fundamentadas desde la teoría didáctica, conforme a potenciar las funciones del lenguaje en la clase de ciencias desde una fundamentación epistemológica naturalizada.  Palabras clave: lenguaje, ciencia escolar, discurso científico.
 
The main idea underlying these reflections is that the Natural Sciences teacher should have new theoretical and practical elements in which to base an epistemo- logical stance regarding the knowledge imparted in school, which is transmitted either ‘verbally or in writing’ as part of the educational scientific activity. Hence, the components of the scientific discourse and the explanations prepared by a group of Secondary School students in Santiago, are analyzed by means of an experimental narrative. Lastly, some actions and strategies are proposed –duly well– founded on didactic theory– intended to empower the role of language in the Science class, from a naturalized epistemological basis.Key words: language, school science, scientific discourse.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB