• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Gobierno y dirección de los sistemas educativos en América Latina

Government and direction of educational systems in Latin America

Author
Tedesco, Juan Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/400
10.7764/PEL.40.1.2007.
Abstract
El artículo propone discutir la cuestión de la gobernabilidad de los sistemas educativos en el marco de las condiciones generadas por el “nuevo capitalismo” y los aprendizajes realizados en las últimas décadas. Para esto, señala la importancia de ampliar la mirada y preguntarse no sólo por los procedimientos administrativos o de gestión, sino también por los objetivos que se persiguen y por las condiciones institucionales y políticas que determinan la viabilidad de esos procedimientos. Este enfoque permite introducir cinco temas importantes en la discusión de la gobernabilidad de los sistemas educativos: definir el sentido de las transformaciones, considerar las limitaciones de las reformas institucionales, redefinir el papel del Estado, valorizar la importancia de la dimensión pedagógica y analizar las tensiones entre consenso y conflicto en el gobierno de la educación.  Palabras clave: Gobernabilidad, sistemas educativos, América Latina, cambios, demanda de sentido.
 
This article suggests the need to revise the concept of governance in educational systems within the historical conditions created by “new capitalism” and what has been learnt in the latest decades.  Thus, it points out the idea of widening views, and inquiring not only about the administrative or managing procedures, but also about the pursued aims and the institutional and political conditions enabling them.  This approach allows the introduction of five important subjects in the discussion about the governance of educational systems; namely, to define the sense of such transfomations, to consider the restrictions of institutional reforms, to redefine the role of the state, to value the importance of the pedagogical dimension and to analyze the tensions between consensus and conflict in the government of education.Key words: Governance, educational systems, Latin America, change, demandof meaning.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB