• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Resiliencia, capital social y educación básica en México

Resilience, social capital and primary education in Mexico

Author
Silas, Juan Carlos; Universidad de Monterrey, México

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/449
10.7764/PEL.44.1.2009.
Abstract
El presente artículo es un intento por develar las motivaciones que llevan a los estudiantes en situación de marginación a continuar su formación académica. Con tal propósito, el texto revisa el conocimiento teórico obtenido de la investigación sobre la práctica educativa a nivel escolar para cotejarlo con la realidad empírica recogida en comunidades en situación de marginación en México. En este contexto, el concepto de marginación se entiende como la exclusión involuntaria de los procesos de formación de valor. El estudio describe en detalle la teoría de la resiliencia y el concepto de capital social pues los considera los “lentes” de interpretación. A modo de conclusión, se refuerza la importancia de la resiliencia y capital social para explicar la permanencia de los jóvenes en el sistema educacional.  Palabras clave: marginación, pobreza, circunstancia educativa, permanencia académica, resiliencia, capital social.
 
This article attempts to reveal what motivates students in a marginalization contextto pursue with their academic training. To that end, the text reviews the theoreticalknowledge obtained from research on teaching practice at school level to compareit against the empirical reality gathered from marginalized communities in Mexico.Within this context, the concept of marginalization is understood as the involuntaryexclusion from value education processes. The study gives a detailed description ofthe resiliency theory and the notion of social capital since they are considered theinterpretation “lenses”. As a conclusion, the relevance of both resiliency and socialcapital is reinforced to explain why youngsters remain in the educational system.Key words: marginalization, poverty, educational circumstances, academic permanence, resilience, social capital.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB