• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

La alternancia en formación. Otra mirada para cuestionar los sentidos del análisis de las prácticas de enseñanza

Alternation in teacher education, another view to question the meanings underlying the analysis of teaching practices

Author
Maubant, Philippe; Universidad de Sherbrooke, Canadá

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/451
10.7764/PEL.44.1.2009.
Abstract
Dentro del contexto de la formación profesional, existe una revisión del marco teórico conceptual y los enfoques metodológicos para analizar las situaciones de aprendizaje docente en ambientes de formación y laboral. El presente estudio plantea la necesidad de encontrar un punto de convergencia en los dos ámbitos referidos. El artículo comienza con una definición de los principales componentes de la alternancia en la formación, tanto organizacional como didácticamente. La segunda parte cuestiona la relevancia y el sentido de conciliar las situaciones profesionales y de formación. El último capítulo es un intento por comprender la situación didáctica que posibilita la convergencia entre las situaciones profesionales y de aprendizaje. Finalmente, se concluye que la alternancia propuesta, es decir, distintas situaciones desde una perspectiva dialéctica, puede contribuir al aprendizaje profesional.  Palabras clave: alternancia, situación profesional, situación de aprendizaje, didáctica, aprendizaje profesional, prácticas de enseñanza.
 
Within the context of teaching education there is a revision of the theoretical-conceptual framework and the methodological approaches used to analyze teachers’ learning situations in training as both as professional settings. The study suggests the need to find a convergence of these two settings. The article begins with a definition of the main components in alternation in teacher education, at organizational as well as didactic level. The second part questions the relevance and meaning of reconcilingprofessional and teaching situations. The last chapter attempts to understand thedidactic situation which enables the convergence between professional and learningsituations. Finally, it is concluded that the proposed alternation; i.e., different situations from a dialectic point of view, may contribute towards professional learning.Key words: alternation, professional situation.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB