• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Desafíos, problemas y saberes relativos a la práctica docente en la educación inclusiva

Challenges, problems and knowledge regarding teaching practice in inclusive education

Author
Fleuri, Reinaldo; Universidad Federal Santa Catarina, Brasil

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/452
10.7764/PEL.44.1.2009.
Abstract
Recientemente Brasil ha comenzado un amplio proceso para implementar políticas públicas de inclusión, tanto en el sistema educativo como en el empresarial. Dicho proceso ha suscitado muchos obstáculos que cuestionan el sistema disciplinario escolar así como la organización en las empresas.  No existen suficientes preguntas operacionales que revelen la perplejidad frente a la dimensión política, económica, ideológica, cultural, institucional, educacional, didáctica y, particularmente, epistemológica que implica el desafío de acoger institucional, social y educacionalmente a personas con necesidades especiales.  El artículo discute algunas de las preguntas planteadas recientemente en el grupo de trabajo sobre educación especial de la Associação Nacional de Pesquisas e Pós-Graduação em Educação (ANPEd-Asociación Nacional de Investigación y Postgrado en Educación) y analiza las implicaciones en la formación docente bajo la perspectiva de la complejidad y la interculturalidad.  Palabras clave: educación inclusiva, interculturalidad, formación docente, complejidad, educación especial.
 
Brazil has recently begun a wide process towards implementing public inclusion policiesboth the educational and entrepreneurial areas. Such process has producedmany obstacles which question the school subject system as well the organizationinside companies. There are not enough operational questions to reveal the perplexity when facing this political, economic, ideological, cultural, institutional, educational, teaching and particularly, epistemological reality, which implies the challenge of taking in people with special needs at institutional, social and educational level.  This article discusses some of the questions recently formulated in the special needs education working group, Associação Nacional de Pesquisas e Pós-Graduação em Educação (National Association of Research and Post Graduate Studies in Education).  It further analyses the implications upon teaching education under the perspective of complexity and interculturality.Key words: inclusive education, interculturality, teacher education, complexity,special needs education.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB