• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

“Para cada profesor, una revista”. La Revista de Educación y la formación de docentes en Chile. 1965-1970

“A journal for each teacher”. The Journal of Education and teacher’ continuous professional development in Chile, 1965-1970

Author
Silva, Camila; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/467
10.7764/PEL.46.1.2010.
Abstract
La reedición de la Revista de Educación en 1967, el mismo año que entraba en funcionamiento el Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigación Pedagógica (CPEIP) del Ministerio de Educación, marcó la existencia de una política de formación continua como parte de la Reforma Educativa. La diversidad de identidades y trayectorias profesionales del profesorado, se enfrentó otorgándole gran centralidad a la misión de los docentes en la Reforma, apelando a aspectos vocacionales e intentando constituir una comunidad imaginada de docentes, que permitiera el establecimiento de un lenguaje y misión en común. Sin embargo, las tensiones existentes entre saberes técnicos y saberes pedagógicos, impidieron que se llegara a constituir una comunidad de docentes. Palabras clave: formación continua, reforma educativa, comunidad imaginada, docencia, saber pedagógico.
 
The new edition of the “Revista de Educación” in 1967, was released the sameyear in which the Ministry of Education implemented the Center of Improvement,Experimentation and Educational Research. This evidenciates the importance of thecontinuous formation politics as a part of the Educational Reform. The schoolmastersdiverse identities and personal careers, was faced giving an important role to themission of the teachers in the reforming process, appealing to vocational aspects andtrying to establish an imagined community of teachers, which will allow the settlingof both a language and a mission in common. However, the tensions which existedbetween technical knowledge and teaching knowledge, made it impossible to reallyensemble a community of teachers.Key words: continuous formation, educational reform, imagined community,teaching, teaching knowledge.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB