• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

¿Demanda social por educación? Estadística, sociedad y alfabetización a partir del Censo de la República de 1854

Social demand for education? Statistics, society and literacy in the National Census of 1854

Author
Ponce de León, Macarena; Pontificia Universidad Católica de Chile

Rengifo, Francisca; Pontificia Universidad Católica de Chile

San Martín, Ernesto; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/472
10.7764/PEL.47.2.2010.
Abstract
El presente artículo da cuenta de cuán extendida estaba la alfabetización en Chile a mediados del siglo XIX. A partir de los resultados del primer censo nacional de la República levantado en 1854 y del análisis de sus padrones, es posible reflexionar respecto de cómo el Estado midió las bases sociales de su política educacional. El ejercicio metodológico a partir de dichas estadísticas revela que, desde la perspectiva del Estado, hubo una necesidad política de enseñar a leer y escribir como garantía de una nación civilizada a través de la fundación del sistema de instrucción primaria.  Desde la población, cabe preguntarse si esa necesidad tuvo un sustento real en la sociedad.  El análisis de los padrones censales revela la inexistencia de una necesidad social por la alfabetización.  Palabras clave: historia, educación, estadística, alfabetización, sociedad.
 
This paper deals indicates how widespread was literacy in Chile, in the mid-nineteenthcentury. Using both the data collected by the first national census of 1854 as wellas the census registers of 1854, it is possible to describe the way in which the Statemeasured its educational policy. After analyzing this information, it can be concludedthat the concern of the State was to develop a policy of literacy (read and write)through a system of primary instruction; this was the sign of a civilized nation.However, from the perspective of the population, it should be asked whether such aconcern was actually shared by the society. The analysis of the census registers leadsto conclude the inexistence of a demand for education by the society.Key words: history; education, statistics, literacy; society.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB