Show simple item record

State secondary schools in the provinces between 1865 and 1880. An analysis from the perspective of enrollment and school desertion

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorLoyola, Carolina; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.creatorJiménez, Paula; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2011-05-23
dc.date.accessioned2020-03-02T17:11:20Z
dc.date.available2020-03-02T17:11:20Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/474
dc.identifier10.7764/PEL.47.2.2010.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/132980
dc.descriptionEntre 1865 y 1880 la educación secundaria en los liceos de provincia se desenvolvió de acuerdo a un plan de estudios humanista y orientado a la formación profesional, de acuerdo al modelo del Instituto Nacional.  Sin embargo, la demanda por educación secundaria en las provincias siguió su propio derrotero, articulada entre las circunstancias socioeconómicas locales y los dilemas propios del sistema nacional de educación.  A través del análisis estadístico de los índices de matrícula y deserción, este trabajo explica el desajuste entre oferta estatal y demanda social.  La concentración de alumnos en la clase preparatoria y el primer curso secundario, por una parte, y la deserción escolar observada en clases secundarias y superiores, por otra, reflejan una demanda por una enseñanza práctica y técnica, al mismo tiempo que dan cuenta del liceo como un espacio educativo en configuración entre la escuela y la universidad.  Palabras clave: educación secundaria, liceos, demanda por educación, deserción escolar, profesión.es-ES
dc.descriptionBetween 1865 and 1880, Secondary Education in provincial state schools took placeaccording to a humanistic study scheme and geared towards professional training,according to the model established by the “Instituto Nacional”. However, the demandfo Secondary Education followed its own course between the local socio-economiccircumstances and the dilemmas of the national education system itself. Througha statistical analysis of enrollment and school desertion rates, this paper explainsthe lack of balance between State supply and social demand. The concentration ofstudents in Primary School and First year of Secondary School, on the one hand,and the number of schol desertions observed in secondary and higher levels, reflect ademand for a practical and vocational education, while at the same time accountingfor State Secondary Education as an educational space configured between Schooland University.Key words: secondary education state secondary education, demand for education,school desertion, professionen-US
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.rightsThe Copyright of all communications published in Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, belong to Pontificia Universidad Católica de Chile. If the author requires to publish the article in another journal or book, he/she must request an authorization to the Editor in Chief of the journal. 
dc.rightsLos derechos de autor de todos los artículos publicados en Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, pertenecen a la Pontificia Universidad Católica de Chile. Si el autor desea publicar su artículo en otra revista o libro, debe solicitar autorización al Editor en Jefe de la revista
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 47, No 2 (2010): Dos siglos de educación: historia de Ideas, instituciones y prácticas II; 337-355en-US
dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 47, No 2 (2010): Dos siglos de educación: historia de Ideas, instituciones y prácticas II; 337-355es-ES
dc.titleEl liceo de provincia entre 1865 y 1880. Un análisis desde la matrícula y la deserción escolares-ES
dc.titleState secondary schools in the provinces between 1865 and 1880. An analysis from the perspective of enrollment and school desertionen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record