Who is the Other?: An Analysis of Discourses of Diversity in Studies on Chile's Teacher Training
¿Quién es el otro?: Un análisis de los discursos de diversidad en estudios sobre formación docente en Chile
Author
De la Rosa Arce, Claudia Fernanda; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
This article aims to identify and analyze the prevailing discourses in the construction of the diverse subject in the research on teacher education. To achieve this objective, a literature review is conducted on research and reflection papers about teacher education and diversity in Chile. From a critical perspective, we want to observe who the other is and how they have been conceived in the studies reviewed. To answer these questions, a critical discourse analysis is performed, based on three concepts that emerge from reading the papers: school integration, school inclusion, and interculturality/intercultural education. In addition, is also made an analysis of the diversity’s discourses that approach a concept of the other from exclusion, and the normative assumptions that define the construction of diverse subject are problematized. Thus, in first place, in this paper we present three theoretical lines offered as three possible ways of thinking about diversity, without this being a comprehensive and all-encompassing review of the subject. The central methodological aspects of the project are then presented and, finally, the most relevant findings are highlighted and discussed. Keywords: teacher training, diversity, educational inclusion, intercultural education, exclusion http://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.2.2015.8 Este artículo busca identificar y analizar los discursos que prevalecen en la construcción del sujeto diverso en la investigación sobre formación docente. Para alcanzar este objetivo, se realiza una revisión bibliográfica de artículos de investigación y reflexión sobre formación docente y diversidad. Desde una perspectiva crítica, nos interesa observar quién es el otro y cómo se lo ha concebido en los estudios revisados. Para responder estas preguntas, se realiza un análisis crítico de discurso a partir de tres conceptos que emergen de la lectura de los artículos: integración escolar, inclusión escolar e interculturalidad/educación intercultural. Adicionalmente, se hace un análisis de los discursos de diversidad que avanzan hacia una concepción del otro desde la exclusión y se problematizan los supuestos normativos que delimitan la construcción del sujeto diverso. Así, en primera instancia, se presentan en este artículo tres líneas teóricas que se ofrecen como tres formas posibles de pensar la diversidad, sin ser esta revisión exhaustiva ni totalizante de la temática. Luego, se presentan los aspectos metodológicos centrales del proyecto y, finalmente, se destacan y discuten los hallazgos más relevantes. Palabras clave: formación docente, diversidad, inclusión educativa, educación intercultural, exclusión http://dx.doi.org/10.7764/PEL.52.2.2015.8